(EN)
Calzones sin Dueñx was developed as part of the Artistic Creation Residencies program at Matadero Madrid in 2021.
This project explored how space can be displaced—queered—through art. To achieve this, a material experimentation was carried out using objects associated with the bathroom, particularly toilet paper, a common element linked to the realm of the abject and the obscene. From this material, transformed underwear was created—that is, resignified through processes of mixing with other materials.
As a result, 11 small fragile sculptures or three-dimensional drawings of underwear were constructed, conceived as ephemeral palimpsestic archives of the everyday. Objects, residues, and quotes were incorporated into each piece, allowing the paper to become a space of memory and transformation. These sculptures were placed in a transit area of the exhibition space, where the trajectory of the spectators was interrupted, forcing their bodies to modify their movement—approaching, bending down, or stepping aside—to interact with them.
As part of the residency, a workshop was developed in which a group of seven people created their own underwear using a special paper that had been previously prepared. Following the same processes of pattern-making and false stitching, an exploration of materiality and the gesture of construction was carried out, expanding the collective inquiry into the body, memory, and the performativity of the intimate.
——
(ES)
Calzones sin Dueñx fue desarrollado en el marco del programa de Residencias de Creación Artística de Matadero Madrid en 2021.
En este proyecto, se exploró cómo el espacio puede ser descolocado—cuerizado—a través del arte. Para ello, se llevó a cabo una experimentación material con objetos asociados al cuarto de baño, particularmente el papel higiénico, un elemento cotidiano vinculado al régimen de lo abyecto y lo obsceno. A partir de este material, fueron creados calzones trans-formados, es decir, resignificados mediante procesos de mezcla con otros materiales.
Como resultado, se construyeron 11 pequeñas esculturas frágiles o dibujos tridimensionales de calzonxs, concebidos como archivos palimpsésticos efímeros de lo cotidiano. En cada pieza, fueron incorporados objetos, residuos y citas, permitiendo que el papel se convirtiera en un espacio de memoria y transformación. Estas esculturas fueron dispuestas en un área de tránsito del espacio expositivo, donde se interrumpió la trayectoria de lxs espectadorxs, obligando a los cuerpos a modificar su movimiento—acercarse, agacharse, desviarse—para interactuar con ellas.
Como parte de la residencia, fue desarrollado un taller en el que un grupo de siete personas creó su propio calzón a partir de un papel especial que había sido elaborado previamente. Siguiendo los mismos procesos de patronaje y falso cosido, se experimentó con la materialidad y el gesto de la construcción, ampliando así la exploración colectiva sobre el cuerpo, la memoria y la performatividad de lo íntimo.